'In the cloud' werken is zó 2012. Wil je er écht bij horen? Dan ríjd je 'in the cloud', met de nieuwe Mazda3 bijvoorbeeld. Aha, een cloudgebaseerd connectiviteitsplatform, geeft je via een gratis app toegang tot de webcontent van je smartphone en brengt deze vervolgens over in de auto. Hiervoor is de Mazda3 uitgerust met een 7 inch touchscreen dat ook met je stem te bedienen is. Aha biedt ook gratis online infotainmentcontent, zoals tienduizenden radiozenders, podcasts en audioboeken.
'Liken' vanachter het stuur
De nieuwe Mazda3 kan via Aha tweets en Facebookberichten voorlezen. En als een bericht zo leuk is dat je niet kunt wachten om het te 'liken', dan doe je dat toch gewoon vanachter het stuur? Je kunt zelfs een audiobericht sturen. Met zoveel elektronische snufjes aan boord is het bijna onnodig te vermelden dat je in de Mazda3 ook e-mails kunt ontvangen én versturen. Om nog maar te zwijgen over Bluetooth en navigatie.
Geen pietepeuterig driecilindertje
Dat de Mazda3 ondanks al zijn hightech wel degelijk bedoeld is om in te rijden, wordt duidelijk als je onder de motorkap kijkt. De benzinemotor die je hier aantreft, is atmosferisch (zonder turbo), telt vier cilinders en heeft een kloeke inhoud van twee liter. Geen pietepeuterig driecilindertje dus waar vaak een turbo aan te pas moet komen om het enig pit te geven. Zonder turbo levert de Mazda-motor al 88 kW/120 pk. Rijplezier lijkt dus gegarandeerd!
Lichtgewicht
Dat veel vermogen niet in de weg hoeft te staan van een laag brandstofverbruik, bewijst de nieuwe Mazda3. Uitgerust met de tweeliter benzinemotor kun je met de Mazda3 volgens de fabrikant bijna 1 op 20 gemiddeld rijden. Mazda krijgt dit voor elkaar door onder andere een hoge compressieverhouding en een lichtgewicht constructie toe te passen. SKYACTIV noemen de Japanners deze technologie.
In de aanvalshouding
Ook het design van de Mazda3 is vernieuwend in zijn segment. Met een passagierscompartiment dat compact is en als het ware achterover leunt. Hierdoor oogt de motorkap juist lang. Het is alsof de auto continu in de aanvalshouding staat. En ook hier heeft Mazda een naam voor: 'Kodo - Ziel van beweging'. Vanaf 26 oktober staat de nieuwe Mazda3 in de showroom. Ook als diesel.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »