Peugeot toont op de IAA 2005 Auto Show in Frankfurt de conceptauto Moovie. Deze stadsauto is ontworpen door Andre Costa, die de winnaar is van de derde Peugeot Design Competition. De Moovie rijdt op elektriciteit en stuurt via de twee enorme achterwielen.
De deuren van de auto zitten in de wielen. De gebruiker stapt dus door de wielen heen de auto in.
Volgens Andre Costa is de auto vanwege de grote wielen energiezuinig. Hoe groter de wielen immers zijn, des te minder hoeven ze rond te draaien om dezelfde afstand te overbruggen en des te minder energie is er dus nodig.
29.08.2005 22:26• Gisae "Volgens Andre Costa is de auto vanwege de grote wielen energiezuinig. Hoe groter de wielen immers zijn, des te minder hoeven ze rond te draaien om dezelfde afstand te overbruggen en des te minder energie is er dus nodig."
Helaas kost het ronddraaien van die wielen meer kracht omdat het oppervlak dat de grond raak groter is, zowel het frontaal oppervlak, als het rakende oppervlak per omwenteling. Plus dat je de luchtweerstand erbij krijgt die 4x zo groot is als de wrijvingskracht tussen wiel en grond.
Plus dat de besturing niet ideaal is.
Het is een leuk ontwerp, maar niet echt practisch.
31.08.2005 16:55• Mark i.d.d. is dat een lulverhaal. De bandenmaat is totaal onbelangrijk voor het nodige vermogen. Het vermogen is nodig om rolwrijving te voorkomen, en om windweerstand tegen te gaan (deze laatste is het grootste deel en is kwadratisch aan de snelheid).
Vermogen is niet anders dan een verhouding tussen Kracht en Toeren. Grotere wielen betekend minder rondjes (dus toeren), maar meer kracht. Enige practische van dit ontwerp is dat de wielen in zijn geheel binnen het chasie zit, en dus geen extra windweerstand opleveren. Verder zal een groter wiel minder snel slijten (elke afgelegde kilometer is het zelfdeplek rubber minder aan de grond geweest). Ziet er verder ook wel grappig uit. Sturen met de achterwielen is geen probleem. Snelheidsverschil bepaald de snelheid waarop je stuurd. Het zal alleen wennen zijn dat het draaipunt verder naar achter zit.
Vind het trouwens wel een grappig stadsautotje. Ik zal d'r alleen geen 180kmh mee willen rijden :+
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »