|
Gearchiveerde reacties (6)
|
12.03.2009 17:06 • Jort en hoe gaat dat dan in zijn werk? | |
|
13.03.2009 16:06 • essie en.. wat is dat plaatje dan?? is dat de batterij.. het lijkt meer op een verbrand blaadje... | |
|
13.03.2009 17:00 • Jort ik snap er idd ook niet echt iets van wat dat plaatje voor betekenis moet hebben... | |
|
13.03.2009 17:01 • Jort ik weet trouwens wel wat het is.. beetje research
"A sample of the new battery material that could allow quick charging of portable devices" | |
|
14.03.2009 11:03 • Pat Nog wat gevonden:
Lithium-ion batterijen komen in voor in telefoons, mp3-spelers en andere gadgets, maar bijvoorbeeld ook in auto's. Ze zijn er in alle vormen, van accu's tot penlites. Hun capaciteit is hoog - zodat je met een heel kleine batterij al uren vooruit kan - maar het vullen met stroom duurt lang. Dat merk je wel als je je telefoon moet opladen.
Onderzoekers kwamen er vijf jaar geleden achter dat lithium-ion heel snel opgeladen zouden moeten kunnen worden, maar dat dat niet gebeurd omdat de lithiumionen moeite hebben om bij het opladen de route van de positieve naar de negatieve pool af te leggen. Door de structuur van de batterij iets aan te passen door een soort ringwegen van lithiumijzerfosfaat aan te leggen, kan het opladen van een cel worden teruggebracht van 6 minuten naar 20 seconden.
Bijkomende voordelen zijn de de batterijen ook (nog) kleiner kunnen worden, en dat de capaciteit van de batterijen mogelijk minder snel zal afnemen.
In 2011 of 2012 moeten de nieuwe lithium-ion batterijen in de winkel liggen. | |
|
18.03.2009 18:18 • zz dit is idd wel baanbrekend werk. | |
|
|