Audi heeft een innovatief systeem ontwikkeld dat ervoor moet zorgen dat je niet meer voor elk verkeerslicht hoeft te stoppen. Het zogeheten Travolution-systeem vertelt je, zodra je een verkeerslicht nadert, wanneer het licht precies op groen gaat en met welke snelheid je moet rijden om zonder te hoeven stoppen rustig door het groene licht te kunnen rijden.
Travolution werkt uiteraard alleen als in de verkeerslichten communicatiemodules zijn ingebouwd, die informatie versturen naar de auto. Het systeem wordt momenteel getest in het Duitse plaatjes Ingolstadt, waar 46 van deze 'intelligente' verkeerslichten zijn geïnstalleerd. Audi gebruikt een A5 en A6 voor de test. Later zullen nog eens 50 verkeerslichten en 20 auto's worden toegevoegd. Met het project is een investering gemoeid van in totaal 1,2 miljoen euro.
Travolution zorgt overigens niet alleen voor meer rijplezier. Volgens Audi zal Travolution het verkeer meer stroomlijnen, het brandstofverbruik verminderen en daarmee ook de CO2-uitstoot terugbrengen.
23.09.2008 00:02• Gisae Nog meer trage mensen voor mijn neus :/
31km/h, zoveel kan mijn teller nieteens weergeven.
M.a.w. zorg voor een structurele oplossing. Stel die dingen eens goed in!
[i]Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 23.09.2008 00:02[/i]
23.09.2008 07:42• Patrick Nou dat is wel erg kortzichtig. Wat heb je liever, iedere keer start stop van stoplicht naar stoplicht of met een iets gematigdere, maar wel constante snelheid naar je bestemming. Ik zou zo'n systeem heerlijk vinden op mijn dagelijkse route dwars door Rotterdam!
(en dat je daarbij dan in een Audi "moet" rijden is natuurlijk een zeer prettige bijkomstigheid!)
23.09.2008 12:16• Silvos hahaha, dit systeem is een keer in een Donald Duck verhaal voorgekomen waar het niet werkte... Het is namelijk zo dat als jij bijv. 30 km/u moet rijden om groen te halen degene achter je bijv. 31 km/u moet rijden (hij is namelijk iets verder van het stoplicht verwijderd). Dit systeem gaat dus niet werken, ben benieuwd hoe ze dat willen oplossen.
23.09.2008 12:55• Max Hoezo moet hij dan 31 km/u rijden? Hij rijdt toch al op afstand achter jou dus met ook 30 km/u komt hij toch op dezelfde afstand voorbij het groene verkeerslicht gereden?
Het zal (deels) op GPS werken dus ook rekening houden met de auto's voor je.
Buiten dat wel erg kortzichtig dat Donald Duck het hier beter zou weten dan de ingenieurs van Audi die echt niet iets lanceren als het niet (goed) zou werken....
23.09.2008 13:41• sjefke Stel dat het licht bijna op rood springt(maar jij haalt het nog wel met 30 km/h), zal degene achter je dus harder moeten gaan rijden dan jij, om het groen nog te halen.
Op grotere schaal zal dit problemen op gaan leveren.
23.09.2008 15:23• Audi het is een hulpmiddel je kan je snelheid handmatig *voetmatig* aanpassen dat word niet door die computer gedaan.
23.09.2008 15:55• Henkkie ik zweer serieus... Willie wortel in de Donald Duck is al een keer met zoiets gekomen ik zal het nummer wel even opzoeken xD
23.09.2008 21:06• nl1bzw Geeft het systeem ook aan hoe lang die nog op groen blijft staan?
Dan kan je extra gas geven
23.09.2008 23:41• Max Pffffffff.... [quote]Stel dat het licht bijna op rood springt(maar jij haalt het nog wel met 30 km/h), zal degene achter je dus harder moeten gaan rijden dan jij, om het groen nog te halen.
Op grotere schaal zal dit problemen op gaan leveren.[/quote]
Aha, dus stel jij zit daar nog 12 auto's achter, dan moet jij al 60 km/u gaan rijden? Wat een ongenuanceerd denken zeg, niet te doen!
Dan zal dat apparaat aangeven dat het niet meer mogelijk is om door het groene licht te rijden.
Nogmaals voor alle wetenschappers hier, ik denk inderdaad dat jullie het beter weten dan de Audi mensen. NOT...
Als Audi een groen licht krijgt van veiligheidsinstanties (ja het moet altijd eerst worden gekeurd alvorens je zoiets kunt invoeren op de openbare weg) zit dat heus wel snor en zijn opmerkingen dat dit nog problemen gaat opleveren echt loos. Waarom zouden ze het eerst hebben getest???
Soms....
24.10.2008 14:40• Hans LOL!!! :mrgreen:
Die reacties op artikels als deze zijn altijd hetzelfde: mensen lezen dit artikel en na een minuut nadenken "weten" ze al of dit systeem al dan niet zal werken.
Relax guys, het is niet jullie zorg... Ga er maar van uit dat de mensen van Audi hier dagen lang over brainstormen, maandenlang aan ontwikkelen om het vervolgens uitvoerig te testen (het systeem wordt nu op kleine schaal getest). Resultaat: als het eenmaal op de markt komt ZAL het systeem werken, zij het onder vooraf afgebakende condities, waarvan de gebruiker zich bewust moet zijn.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »