Een tijdje geleden bleek uit onderzoek dat fanatieke gamers vereenzamen, maar nu heeft een nieuw, Amerikaans onderzoek juist het tegenovergestelde aangetoond: gamen maakt jongeren socialer. Volgens de onderzoekers gamen jongeren vaak samen met anderen en zetten sommige spelletjes aan tot nadenken over sociale kwesties.
Van de 1102 ondervraagde Amerikaanse tieners, gaf driekwart aan regelmatig af te spreken met vrienden om samen te spelen, of online met anderen te gamen. Zelfs bij jongeren die dagelijks achter de computer zitten, zijn geen noemenswaardige sociale problemen geconstateerd.
De onderzoekers stellen ook dat het een misvatting is dat games volledig losstaan van het echte leven. Zo kiest meer dan de helft van de ondervraagden voor games waarbij nadenken over morele en ethische kwesties wordt gestimuleerd. Daarnaast zijn ook games over sociale kwesties en de inrichting van een land of stad populair.
19.09.2008 16:02• PeterPan Ja, het is heel sociaal om online "vrienden" via internet op afstand af te schieten in een spel.
19.09.2008 21:43• Max Heb er ook eens over nagedacht. Ligt er maar net aan hoe je sociaal definieert.
Als je online met mensen praten/chatten sociaal vindt, ja dan brengt gamen wel socialiteit met zich mee, maar dat lijkt mij toch een misvatting.
Zoals altijd met onderzoeken en ik kan het weten (doe vaak kwantitatieve onderzoeken) ligt de uitkomst aan in hoeverre je het te onderzoeken object afbakent. Ofwel hier is erg belangrijk wat je onder 'sociaal' rekent en pas dan kun je verschillende onderzoeken tegenover elkaar zetten.
Want ik weet zeker dat in het voorgaande onderzoek chatten juist niet onder 'sociaal zijn' valt. Anders kun je nooit tot eerdergenoemde conclusie komen.
Je moet het een beetje als volgt zien. Stel je wilt weten hoeveel mensen intensief achter de computer zitten in Nederland per dag. Dan moet je dus eerst definieren wat 'intensief achter de computer zitten' impliceert. Is dit een uur per dag, 4 uur, of 12 uur per dag? Dat soort verschillen zijn namelijk essentieel voor je eindconclusie.
In veel onderzoeken gaat juist dit mis, dat namelijk de ondervraagden niet een idee hebben wat een term inhoudt en dus op eigen gevoel een maatstaaf eraan toevoegen en zodoende emotioneel/gevoelsmatig gaan antwoorden. De één denkt dat hij/zij intensief computert met 1 uur en de ander vindt dat pas het geval bij 5 uur.
Daarom - en zoals zovaak in de media - worden te gemakkelijk onderzoeken aan elkaar geweven en liggen aan getoonde conclusies vrijwel nooit direct toonbare cijfers ter bezichtiging.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »