Volkswagen komt in 2010 met een 'plug-in' hybride Golf 'Twin Drive'. Deze rijdt op een 82pk elektrische motor, die hulp krijgt van een 122pk dieselmotor. Volkswagen investeert de komende zeven jaar maar liefst 450 miljoen euro in het project. De Duitse autofabrikant stelt dat benzine- en dieselauto's nog lange tijd zullen blijven bestaan, maar dat volledig elektrische auto's de toekomst hebben.
De 'Twin Drive' Golf is voorzien van oplaadbare li-ion batterijen van Sanyo. Als de auto alleen op de elektrische motor rijdt, kan een afstand worden afgelegd van maximaal 50 km. Om energie te besparen, is ook start-stop-technologie toegepast en wordt de energie die vrijkomt bij het remmen weer omgezet in stroom.
Volkswagen zegt in 2010 twintig testmodellen van de Twin Drive Golf op de weg te zullen hebben. Over de verdere productie zijn echter geen mededelingen gedaan. Ondertussen doet de Duitse overheid er alles aan om de ontwikkeling van plug-in hybride auto's te stimuleren. Zo krijgen VW en andere fabrikanten een subsidie van bijna 14 miljoen euro om binnen vier jaar dergelijke auto's te ontwikkelen. De Duitse minister van Milieu, Sigmar Gabriel, verwacht dat in 2020 mogelijk zo'n 1 miljoen hybride auto's op de Duitse wegen rijden. Tien jaar laten zijn dat er naar verwachting 10 miljoen.
29.06.2008 08:42• Patrick Ik vind dit echt een goed concept. Met 50 km komen een hoop mensen wel heen en weer naar hun werk. In zulke situaties rij je dus vrijwel emissieloos! Alleen voor de langere afstanden heb je dan een verbrandingsmotor nodig! Echt fantastisch met prijzen van 1,70 per liter voor benzine aan de pomp op dit moment!
29.06.2008 12:51• Erwin The Sooner the better!
29.06.2008 15:08• Kevin Mooi zo.
Als je na 50KM benzine of diesel gaat vebruiken, is dat helemaal niet erg.
Je zal veel minder schade toebrengen aan het milieu dan de huidige milieuvriendelijke wagens.
Probleem is de elektriciteit, deze zal naar mijn verwachting veel duurder gaan worden.
29.06.2008 21:43• Martijn Dit is mooi maar ik blijf voorstander van een alternatief als water of biogas. De productie van deze accu's zijn ook niet bepaalt milieu vriendelijk en het winnen van de elektriciteit is ook nog niet top schoon. En wie weet waar oude verbruikte accu's terecht komen? Een dealer/garage zou het keurig oplossen maar de rest heb je niet veel zicht op. En beeld je eens in dat de accu leeg lekt bij een kop-staart botsing en de brandweer spuit het met al het andere vuil de berm in.. dat spul maakt wat kapot in het grondwater hoor.
Het is een super alternatief voor benzine maar nog verre van optimaal.
Het wachten is op de auto die een bepaalde hoeveelheid lucht binnen haalt met 120km/h en met deze lucht zijn snelheid op 120 kan houden zonder toevoeging van andere stoffen. Dan verbruik je alleen bij het optrekken en met de wind in de rug rijden water.
(Hierbij eis ik het patent op dat idee op)
[i]Dit bericht is voor het laatst gewijzigd op 29.06.2008 21:44[/i]
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »