We kondigden het een week of twee geleden al aan en hier is 'ie dan eindelijk: onze review van de digiBLAST, het eerste 'personal media center' voor kinderen vanaf vijf jaar. Het apparaatje heeft niet te klagen gehad over belangstelling van met name kinderen en ouders, dus was het zeer interessant om eens te kijken of de digiBLAST aan de hoge verwachtingen kan voldoen.
Introductie
De digiBLAST is een 'personal media center' voor kinderen van vijf tot twaalf jaar en is wat betreft de verhouding tussen de mogelijkheden en de prijs uniek te noemen. Het nog geen 80 euro kostende apparaatje kan videofilmpjes afspelen en worden gebruikt als portable spelcomputer. Filmpjes en games staan op kleine cartridges, vergelijkbaar met die van de Game Boy Advance van Nintendo. Voor de digiBLAST kunnen ook accessoires worden aangeschaft, zoals een mp3-speler en een digitale camera.
De digiBLAST is verpakt in een mooi, compact doosje. Hierin vind ik een oplader, een cartridge met de vijf Atari-games en SpongeBob-aflevering, een handleiding en natuurlijk de digiBLAST zelf. Wat ik een beetje vreemd vind is dat er geen koptelefoontje bij wordt geleverd. Het is immers een 'personal media center' en ik neem aan dat ouders niet altijd zin hebben om (bijvoorbeeld in de auto) naar de cartoons/games van zoon of dochter te luisteren.
Ik kreeg er ook nog een draagtasje bij, die dus niet standaard bij de digiBLAST wordt geleverd:
Vormgeving, eerste indruk
De digiBLAST is een stuk kleiner dan ik dacht en voelt ook anders aan dan ik verwacht had. Ik rekende op licht en goedkoop plastic materiaal, maar in plaats daarvan vond ik de digiBLAST vrij robuust aanvoelen. Het apparaatje ligt lekker in de hand en de behuizing is gemaakt van stevig plastic.
Wel vind ik de knopjes wat stug aanvoelen, maar dat is misschien een kwestie van wennen. Ook vind ik de knoppen wat aan de kleine kant. Ik had vrij grote knoppen verwacht omdat het apparaat bedoeld is voor jonge kinderen.
De afwerking van het apparaatje vind ik niet geweldig. Zo sluit het standaardje niet mooi aan als deze is ingeklapt en zijn de wieltjes voor het geluidsvolume en contrast gewoon slecht afgewerkt (zie de foto's hieronder). Ik betwijfel of dit lang heel blijft bij langdurig gebruik door kinderen. Ook het standaardje is niet echt stevig en kan gemakkelijk afbreken.
De grote knoppen aan de bovenkant van de digiBLAST vind ik niet echt prettig om in te drukken. Ze maken veel lawaai, voelen niet fijn aan en lijken me erg onhandig. Het is te hopen dat deze knoppen niet vaak hoeven te worden gebruikt in games.
Verder vind ik de digiBLAST er best aardig uit zien. Het apparaatje zal nooit een design-prijs winnen, maar wat wil je voor een prijs van 80 euro.
De kleuren zijn flets en er is sprake van een trage reactietijd, waardoor je veel last hebt van 'ghosting'. Het ergste is echter nog dat je het scherm altijd een beetje schuin moet houden om een optimale beeldkwaliteit te krijgen. Maar dan nog is bijvoorbeeld zwart niet zwart maar een beetje blauwig. Er is wel een wieltje om het contrast aan te passen, maar dit heeft geen enkel nut: het beeld wordt alleen maar minder. Over de kijkhoek zal ik het maar helemaal niet hebben. Wel positief is dat het scherm goed tegen fel licht kan en dus prima buiten is te gebruiken.
Nu kan ik misschien niet helemaal objectief oordelen omdat ik de displays van duurdere apparaten gewend ben, zoals de Game Boy Advance (SP) en Nintendo DS en enkele media players voor 'volwassenen', maar het display - toch een belangrijk onderdeel - van de digiBLAST is toch echt onder de maat.
De digiBLAST als portable spelcomputer
Ik ben een fan van draagbare spelcomputers en besloot meteen maar wat spelletjes uit te proberen. Het opstarten van een spel gaat zeer eenvoudig, alles wijst zich vanzelf. Bij de digiBLAST worden standaard vijf Atari Classic-games geleverd en ik had het spel DigiQuad, een Super Mario Kart-kloon, erbij gekregen om te testen.
Die Atari Classic-games kunnen best leuk zijn, maar helaas niet op de digiBLAST. Het lijkt erop dat de spelletjes niet echt zijn aangepast aan de digiBLAST en het formaat van het schermpje. Zo zijn teksten en highscores soms nauwelijks leesbaar. Ook zijn essentiële game-elementen, zoals het 'balletje' bij Break Out, slecht te zien. Dat komt doordat de balletjes/kogeltjes/raketjes te klein en lijntjes te dun zijn, maar ook door het display dat de snelle bewegingen nauwelijks kan bijhouden.
DigiQuad
Sommige van de Atari-games waren ondanks de gebreken wel weer leuk om even te spelen, maar ik wilde nu toch snel het echte werk proberen: het spel DigiQuad. Deze game is duidelijk afgekeken van Super Mario Kart van Nintendo, een spel waar ik toevallig zeer bedreven in ben. Misschien juist doordat ik de hoge kwaliteitsstandaarden van Nintendo gewend ben, vond ik DigiQuad enorm tegenvallen. De muziek bij het spel is eentonig, de geluidseffecten zijn waardeloos en de graphics zijn saai, alhoewel dat laatste wellicht komt door de fletse kleuren van het display. Vooral het geluid gaat snel vervelen. De 'playability' van het spel is redelijk goed.
Op een gegeven moment wilde ik stoppen met het spel en toen leek het nog vast te lopen ook. Het scherm bleef tientallen seconden hangen en toen ik de digiBLAST maar uit wilde zetten, kwam opeens het beginscherm weer tevoorschijn. Blijkbaar heeft de digiBLAST veel tijd nodig om te laden.
Vervolgens ging ik over op het testen van de videomogelijkheden van de digiBLAST. Daarvoor had ik natuurlijk de SpongeBob-aflevering op de bijgeleverde cartridge en een cartridge met WinX Club afleveringen. SpongeBob is m'n favoriete cartoon (van wie niet?), dus startte ik deze als eerste.
Op dit gebied viel de digiBLAST me enigszins mee, gezien mijn eerdere ervaringen met het apparaat. Je kunt prima een tekenfilm kijken en ik kan me voorstellen dat kinderen hier veel plezier aan kunnen beleven. Het geluid uit het speakertje is weliswaar niet geweldig en je blijft een beetje last hebben van dat goedkope lcd-schermpje, maar SpongeBob is er niet minder grappig door en je krijgt tijdens het kijken toch wel een beetje het gevoel een echte gadget in je handen te hebben. Met WinX Club natuurlijk hetzelfde verhaal. Leuk vooruitzicht is dat er nog veel meer bekende cartoons uit gaan komen voor de digiBLAST, evenals filmpjes van National Geographic.
Na de digiBLAST in totaal hooguit enkele tientallen minuten te hebben gebruikt (zeker nog geen uur), kapte hij er tijdens het kijken naar WinX Xlub opeens mee: de batterij was leeg. Vreemd, want ik had hem immers meer dan vier uur opgeladen. Op dat moment viel het me ook meteen op dat de digiBLAST helemaal geen batterij-indicator heeft. Dat betekent dat je tijdens het spelen van een game helemaal niet kunt zien of de batterij bijna op is. Dat kan heel frustrerende situaties opleveren, bijvoorbeeld als je heel ver bent gekomen in een bepaald spel en het systeem opeens uit wordt geschakeld.
Bij de reacties op deze site had ik al gelezen dat sommige exemplaren problemen hebben met de batterij en dat je het apparaatje dan terug kan sturen naar Nikko. Kennelijk heb ik hier zo'n exemplaar dat eigenlijk als demomodel bedoeld was. Erg vervelend, vooral voor kinderen die net blij zijn met hun nieuwe speelgoed. Ook nogal slordig dat de informatie over de oplaadtijd bij de eerste keer opladen in de handleiding niet klopt.
Er waren nogal wat problemen met de levering van de digiBLAST en Sinterklaas zat er natuurlijk aan te komen. Waarschijnlijk heeft Nikko daarom alles op alles gezet om de digiBLAST op tijd in de winkels te krijgen en daarbij de kwaliteitscontrole maar even overgeslagen.
Conclusie
Na de bovenstaande, misschien iets te strenge review, lijkt het wellicht een uitgemaakte zaak dat de digiBLAST op z'n zachtst gezegd niet erg goed gaat scoren. Maar ik ben redelijk mild in m'n oordeel, omdat ik bang ben dat ik te hoge verwachtingen had. De digiBLAST heeft weliswaar zijn zwakke punten, maar je moet niet vergeten dat het speelgoed is voor kinderen vanaf vijf jaar. Jonge kinderen stellen meestal niet al te hoge eisen aan speelgoed en kunnen misschien best veel plezier hebben met de digiBLAST.
Daarnaast is de digiBLAST maar 80 euro en zijn de digiBLAST-cartridges vrij goedkoop (games zijn 14,95 euro, cartoons (drie stuks) 9,95 euro). Je moet de digiBLAST ook niet gaan vergelijken met een Game Boy Advance of een echte mediaspeler, want die zijn gewoon van een andere orde. Een Game Boy is puur voor spelletjes, een mediaspeler voor video en audio. De digiBLAST kan allebei en ook nog voor veel minder geld.
Ook zijn pluspunten dat de digiBLAST zeer eenvoudig is in gebruik, goed in de hand ligt en geheel in het Nederlands is. Verder is het leuk dat er veel licenties zijn genomen op populaire cartoons en contracten zijn getekend met grote games-ontwikkelaars.
Maar toch blijven de zwakke punten van de digiBLAST vrij ernstig, zeker als je je bedenkt dat ook de wat oudere kinderen een digiBLAST kopen. Het display is onder de maat, er zijn problemen met de batterij, het geluid is niet best, er ontbreekt een batterij-indicator, de vormgeving en de afwerking zijn niet top en de games (voor zover ik daarover kon oordelen) vallen tegen, en dan vergeet ik misschien nog wat dingen. Ook is het een slechte zaak dat de aangekondigde accessoires nog steeds niet verkrijgbaar zijn en dat er nog nauwelijks games in de winkels liggen.
Moet je de digiBLAST nu kopen of niet? Dat ligt eraan wat je wilt. Als je vooral games heel belangrijk vindt, zou ik voorlopig maar even afwachten of een Game Boy Advance SP kopen (slechts 15 euro duurder en ook prima geschikt voor kinderen). Vind je de videomogelijkheden heel belangrijk, dan gaat de prijs een rol spelen. Er is namelijk in deze prijsklasse gewoon nog geen ander apparaat voor kinderen te krijgen met dezelfde mogelijkheden en hetzelfde (beloofde) contentaanbod. Je zult de minpunten van de digiBLAST dan maar moeten accepteren, of wachten tot er wat beters op de markt komt.
Verder moet je in je beslissing mee laten wegen dat er in de toekomst nog allerlei accessoires voor de digiBLAST in de winkels komen te liggen, zoals een mp3-speler, cameramodule, en een tv-out kabel. Dat kan het apparaat nog een stuk leuker maken (als het allemaal naar behoren werkt...).
08.12.2005 12:55• richard volledig eens met deze goede en naar mijn idee helemaal niet te strenge test.
en nu maar hopen dat nikko er wat aan doet en de huidige gebruikers van een digiblast niet vergeet!!!!!!!!
17.12.2005 15:59• Hugo Een vraagje; als de digiblast geen batterij-indicator heeft. Wat doet die rode batterij dan ? (zie atari screenshot) ;)
17.12.2005 18:21• Robert Die rode batterij zie je niet als je een filmpje zit te kijken (zie screenshot), en ook niet als je een game aan het spelen bent (zie screenshot). Bij andere apparaten zit er daarom ook een lampje op het apparaat, dat meestal groen is en rood wordt als de batterij leeg begint te raken. Bij de Game Boy Advance is dat bijvoorbeeld het geval.
19.12.2005 19:46• vincent cool ding is het ik heb hem ook
aleen er liggen wijnig spelletjes
in de winkel
20.12.2005 00:00• Sjaak de intertoys in Tilburg verkooot hem niet meer; teveel klachten.
Scherm defect, lijnen en pixels weg. Stopt gewoon of herstart ongevraagd. Leuk om aan je kinderen uit te leggen !
21.12.2005 16:39• Boze mams Wat een flutzooi zeg! Koop je in oktober een digiblast. Wat achteraf een enorme miskoop is gezien zijn kunnen zijn er niet eens in de kadootjes maand kadootjes als mp3 en camera te koop en dan niet eens te spreken over spellen en films. Kortom waardeloos!!!
23.12.2005 20:12• albert geachte lezers
ik ben opzoek naar een digiblast van winx kan er mij iemand een adres geven
e-mail. albert.dekimpe@pandora.be
mvg
albert
24.12.2005 22:51• Jan Ik heb aardige ervaring met de DB, wat mij opvalt is dat de zilvere uitvoering een veel mooier beeld geeft dan de blauwe? en dat wat echt op, bovendien is het aan en uit knopje van de zilvere uitvoering beter dan op de blauwe...
Kortom ik denk dat de zilvere versie een latere versie is want deze zijn echt veel beter....
27.12.2005 11:36• Joël Wij hebben 2 digiblasters gekocht voor onder kerstboom.
En je raad het al, het laden gaat nou niet echt goed, of de adapter levert te weinig ampère of de oplaadbare batterijen zijn gewoon bagger.
Maar goed je zou toch kunnen bedenken als een bedrijf die een groot product op de markt brengt met hoop tam tam, je kan verwachten dat na de kerstdagen waarbij heel wat kinderen een pakje onder de boom vinden, je veel vragen kan krijgen als je al zelf weet dat het product niet 100% functioneert zoals het zo moeten.
Bezorgde ouders zou je dan doormiddel van een service nummer gerust kunnen stellen, en de grootste frustratie weg kunnen nemen.
Dat nummer is er ook inderdaad!
Maar het Het digiBLAST-team is niet aanwezig sterker nog, op 3-1-2006 kan je weer eens bellen.
Dit is echter geen slimme zet van nikko je kan toch op zijn minst 3 mensen neer zetten die mailtjes kunnen beantwoorden en telefonisch kunnen onder steunen zodat de klant niet het vertrouwen in het product verliest en naar de winkel terug gaat om vervolgens de digiBLAST om te ruilen voor een gameboy.
Marketing is een belangrijk iets, de service en vertrouwen moet op een nog hoger niveau zitten.
Dat pas kun je een markt overmeesteren, ook al zit het in het begin wat tegen.
dan kun je juist ook het vertrouwen winnen door een goede service te bieden.
Ik wacht op reactie van Nikko Europe BV
P.S de fax ligt er ook uit bij Nikko.
Ik heb bovendien een site neer http://www.digiblast.tk/ gezet zodat mensen met vragen ze hier kunnen stellen op het forum.
12.01.2006 18:32• jeroen ik heb hem ook maar de batterij is ook snel leeg
10.05.2006 18:13• Sannee iik heb er net een Gewonnen met een Prijsvraag iik Hooop dat hij Leuk iis :mrgreen:
24.06.2006 21:18• bjorn Ik heb ook een digiblast, en mijn batterij kapt er ook snel mee. daarbij is mijn digiblast vorige maand kapot gegaan en waarom weet ik niet. KOOP NOOIT EEN DIGIBLAST
06.10.2006 15:32• Griet van de Wit Mijn dochter heeft ook een digiblast alleen ik kan nergens in de winkel spelletjes krijgen.Is er iemand die mij kan vertelen hoe ik er aan kom.Want afgelopen jaar was het erg moeilijk om voor de feestdagen een spelletje te kopen.
30.12.2006 18:37• a wassenaar ik heb ook 1 voor mijn dochter gekocht en heb me doodgezocht voor extra spelletjes en vooral de fotocamera maar overal krijg je het zelfde te horen namelijk dat het niet door de doaune heen komt
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »