Samsung heeft zichzelf ten doel gesteld in 2007 wereldwijd de nummer 1 te worden op de markt voor digitale audiospelers. Deze markt wordt nu nog gedomineerd door Apple, dat vorig jaar 8,26 miljoen iPods verkocht. Samsung wist vorig jaar slechts 1,7 miljoen audiospelers aan de man te brengen.
Het Zuid-Koreaanse concern is momenteel zelfs in eigen land niet de grootste speler op de markt voor digitale muziekspelers. Reigncom, bekend van het merk iRiver, is veel succesvoller. Maar Samsung heeft torenhoge ambities. Momenteel heeft het bedrijf een groot aantal nieuwe muziekspelers in ontwikkeling in verschillende prijscategorieen. Samsung verwacht de verkopen in 2005 al te kunnen verdriedubbelen tot 5 miljoen. Het marktaandeel in de Verenigde Staten, momenteel 2%, moet aan het einde van dit jaar zijn gestegen tot 10%.
Volgens chief executive Ahn Tai Ho van de audiodivisie van Samsung is het uiteindelijke doel om in 2007 wereldwijd de grootste speler op de markt te worden. Om dat te bereiken zal Samsung de strijd aan moeten gaan met de `machtige` iPod. De strategie die de Zuid-Koreanen daarvoor gaan hanteren zal voornamelijk bestaan uit een overrompelende marketingcampagne voor het merk Yepp. Daarnaast zal Samsung zich vooral gaan concentreren op Zuid-Korea, China en Europa, markten waar de iPod nog niet zo ver is doorgedrongen als in de Verenigde Staten.
Verder rekent Samsung erop dat gebruikers meer willen dan alleen muziek. Daarom worden de Yepp-modellen voorzien van allerlei entertianmentfuncties. De acht `basic` Yepp-modellen die Samsung nu in productie heeft, hebben allemaal een ingebouwde FM-radio en andere extra`s. De komende twee maanden zal Samsung zes nieuwe spelers introduceren, waarvan er twee net als de iPod genoeg ruimte hebben voor een hele cd-collectie. Een ander model, de YP-D1 (350 dollar), kan ook als digitale camera gebruikt worden, en de YH-J70 (400 dollar) kan ook videoclips en films afspelen.
De strategie van de Zuid-koreanen heeft veel weg van de marketingstrategie die eerder al gebruikt werd op de markt voor mobiele telefoons: multifunctionele apparaten op de markt brengen die meteen de aandacht trekken van de consument.
Toch twijfelen analisten en concurrenten eraan of Samsung met deze aanpak de iPod van de troon kan stoten. Het waren ten slotte het design, het gebruikersgemak en het `coole` imago waarmee de iPod vooral de Amerikaanse markt wist te veroveren.
Volgens vice-president Henry Kim van Reigncom zijn het mondiale netwerk en de sterke merknaam van Samsung respectabel, maar is alleen uitstekende hardware niet genoeg. Uit onderzoek van iSuppli blijkt immers dat simpele, elegante producten die slechts enkele functies hebben met gemakkelijk te gebruiken interfaces goed verkopen, terwijl de alles-in-1 aanpak heeft gefaald.
De topmannen van Samsung zijn het hier echter niet mee eens. Samsung gaat ervan uit dat klanten op zoek zijn naar producten die ook aan hun andere behoeften voldoen, zolang de kwaliteit van de muziek maar goed is.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »