Citroën heeft vandaag de C5 Aircross SUV Hybrid gelanceerd, de eerste plug-in hybride van het Franse merk. Het voertuig is de eerste van een nieuwe lichting geëlektrificeerde auto's van Citroën, dat tegen 2025 van elk van zijn modellen een elektrische variant wil aanbieden.
De C5 Aircross SUV Hybrid komt medio juli 2020 naar Nederland en wordt leverbaar vanaf 41.740 euro. In de auto zit een 180 pk sterke PureTech benzinemotor met een 80 kW elektrische motor die tussen de benzinemotor en de speciale 'ë-EAT8'-transmissie is gepositioneerd. De elektromotor wordt gevoed door een 13,2 kWh Li-Ion batterij die het mogelijk maakt om tot 50 kilometer elektrisch te kunnen rijden.
In hybridemodus levert de voorwielaangedreven SUV een systeemvermogen van 225 pk en een maximumkoppel van 320 Nm dat al bij lage snelheden beschikbaar is. De benzinemotor is voorzien van een speciale startmotor voor een snelle en stille start. Het gemiddelde verbruik van de C5 Aircross SUV Hybrid is volgens Citroën 1,7 l / 100 km, bij een gemiddelde CO2-uitstoot van 39 g/km.
In het interieur heeft de C5 Aircross SUV Hybrid een frameloze binnenspiegel met een speciale blauwe verlichting die aan gaat als de auto in volledig elektrische modus rijdt. De verlichting is ook buiten de auto te zien, zodat het ook voor de overige weggebruikers duidelijk is dat de auto elektrisch rijdt. Om ervoor te zorgen dat hij opvalt bij voetgangers en fietsers, maakt de C5 Aircross SUV Hybrid een speciaal geluid bij snelheden tot 30 km/u. Dit geluid is niet te horen als je in de auto zit.
Op de middenconsole is een keuzeknop te vinden waarmee je verschillende rijstanden kunt selecteren, variërend van rijden op de benzinemotor, de elektromotor of allebei. Het digitale dashboard, met een 12,3 inch instrumentarium en een 8 inch centraal scherm, is voorzien van graphics en speciale displays die onder meer het samenspel tussen de elektrische aandrijving en de benzinemotor tonen.
De auto is op te laden met een 32 A wallbox en de optionele 7,4 kW boordlader, waarmee het laden nog geen 2 uur in beslag neemt. Via een regulier stopcontact laadt de batterij op in maximaal 7 uur, afhankelijk van het type aansluiting. Uitgesteld laden is ook mogelijk, door het laadmoment in te stellen via het multimediasysteem in de auto of de My Citroën-app.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »