SCC-ML biedt 'gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden'
22 oktober 2019 12:53:46, door Robert Hagen,
Hyundai heeft naar eigen zeggen 's werelds eerste zelflerende Smart Cruise Control-technologie (SCC-ML) ontwikkeld. De technologie herkent jouw persoonlijke rijpatronen en -gedrag en past informatie daarover toe in zijn eigen autonome rijpatronen. Daarmee zou het systeem een 'gepersonaliseerde vorm van autonoom rijden' bieden.
Kunstmatige intelligentie
Hyundai zegt met SCC-ML, waarmee kunstmatige intelligentie (AI) wordt toegevoegd aan het geavanceerde rijassistentiesysteem (ADAS), een primeur te hebben in de auto-industrie. De technologie houdt in eerste instantie in dat sensoren, de camera aan de voorzijde en de radar continu informatie verzamelen over je rijgedrag. Die informatie komt samen in een centrale computer, die er jouw rijstijl uit destilleert. Daarbij past het systeem AI-technologie toe, die 'zelflerend algoritme' wordt genoemd.
Rijgedrag
Het rijgedrag is in drie categorieën ingedeeld: de afstand tot de voorligger, hoe snel de auto accelereert en hoe snel op de rijomstandigheden wordt gereageerd. Daarbij worden de omstandigheden en de rijsnelheid ook 'meegenomen'. Bijvoorbeeld een korte afstand tot de voorligger in langzaam rijdend verkeer in de stad en een grotere afstand tot de voorligger op de linkerbaan van de snelweg. Op basis van de omstandigheden analyseert SCC-ML de situatie om onderscheid te maken uit tienduizend patronen. Daarmee zou sprake zijn van een flexibele Smart Cruise Control-technologie die zich kan aanpassen aan het rijgedrag van elke bestuurder.
Veiligheid
De informatie over de rijstijl wordt volgens Hyundai regelmatig geactualiseerd via de sensoren, zodat SCC-ML altijd de huidige rijstijl van de bestuurder kent en gebruikt. Bovendien is SCC-ML geprogrammeerd om eventuele onwenselijk rijgedrag niet over te nemen en juist te vermijden. Daarmee verhoogt het systeem de verkeersveiligheid en de betrouwbaarheid.
Autonoom rijden level 2,5
In combinatie met het binnenkort te introduceren Highway Driving Assist – snelwegassistentie met automatische rijstrookassistentie – bereikt SCC-ML autonoom rijden op Level 2,5. Dat houdt in dat autonoom sturen, remmen en gasgeven in bepaalde situaties, bijvoorbeeld in files, mogelijk is. De auto kan zijn positie op de weg bepalen en zelfstandig waarnemen wat er rondom de auto gebeurt.
Vliegende auto's
Hyundai kondigde eerder deze maand aan dat het de komende vijf jaar bijna 32 miljard euro investeert in zelfrijdende, slimme en elektrisch aangedreven auto's. De autofabrikant is van plan om tot 2025 zeker 23 elektrische modellen op de markt te brengen. Ook heeft Hyundai een divisie opgericht die zich bezighoudt met de ontwikkeling van vliegende auto's. Daarmee wil Hyundai toonaangevend zijn op het gebied van de zogenoemde Urban Air Mobility.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »