In de Verenigde Staten zijn jongeren bereid om tot wel 2.400 dollar (2.175 euro) te betalen voor een nieuwe iPhone. Dat blijkt uit onderzoek van strategie- en marketingadviesbureau Simon-Kucher & Partners onder 10.250 Amerikaanse consumenten.
Het hoge bedrag dat jongeren voor een iPhone over lijken te hebben, wordt vooral veroorzaakt door de 'prijsperceptie' bij gespreide betaling. Ook speelt de vraag naar toestellen met een groot scherm een rol.
Gespreide betaling
Uit het onderzoek blijkt dat 10 procent van de consumenten die één van de nieuwe iPhones overweegt, bereid is om hiervoor meer dan 2.000 dollar te betalen. Een kwart zou bereid zijn om meer dan 1.800 dollar voor een toestel neer te tellen. Dit wordt voornamelijk veroorzaakt door consumenten die gebruikmaken van een gespreide betaling over 24 maanden. Voor hetzelfde toestel zijn zij bereid om gemiddeld 50 procent meer te betalen vergeleken met consumenten die het hele bedrag meteen afrekenen.
Volgens Onno Olderman, Managing Partner bij Simon-Kucher & Partners in Nederland, hoeft Apple zijn klanten alleen maar naar een hoger maandbedrag te krijgen. "Van het huidige maximum van 60,99 dollar per maand naar de volgende psychologische drempel van 69,99 dollar per maand. Of zelfs 99,99 dollar. Hoewel de prijs van een iPhone in Nederland momenteel een stuk hoger ligt dan in de Verenigde Staten, is het nog maar de vraag of de betalingsbereidheid hier uiteindelijk net zo hoog is", aldus Olderman.
Jongeren bereid meer te betalen
Ondanks dat de nieuwe iPhones ten tijde van het onderzoek nog niet zijn gepresenteerd, overweegt al 5 procent van de consumenten ouder dan 18 jaar één van deze modellen aan te schaffen, zo blijkt uit het onderzoek. Van die 5 procent overweegt 34 procent vooral een topmodel met een groot scherm (een toestel gelijkwaardig aan de XS Max).
Met name jonge mensen (18 tot 24 jaar) en huishoudens met een inkomen tot 100.000 dollar geven de voorkeur aan grotere schermen. Respectievelijk 60 en 37 procent overweegt de opvolger van de XS Max te kopen.
Prijsankering cruciaal voor Apple
"Apple is een meester in wat ook wel prijsankering wordt genoemd", zegt Pieter Fourie, Senior Director bij Simon-Kucher & Partners en expert op het gebied van consumentenelektronica. Dit instrument heeft een krachtig effect op de betalingsbereidheid voor het gehele productportfolio. Het meest premium product met de hoogste prijs zet een "anker" in het hoofd van de consument.
"Zo werd door de introductieprijs van de iPhone X á 999 dollar, de iPhone 8 met een introductieprijs van 699 dollar aantrekkelijker en betaalbaarder. Als een klant naar een Apple-winkel gaat om het nieuwste model te bekijken dan loopt hij de winkel uit met een toestel dat binnen zijn budget past, maar waarschijnlijk iets duurder is dan gepland. Bij de Apple Watch ging dat op dezelfde wijze. De gouden variant kostte ruim 10.000 dollar. In vergelijking met de gouden Apple Watch lijkt 349 dollar voor een reguliere Apple Watch goedkoop, maar in werkelijkheid ligt de prijs hoger dan bij concurrerende producten. Hiermee heeft het bedrijf de prijsperceptie van smartwatches veranderd."
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »