Koplampen en achterlichten die in een hoge resolutie informatie op de weg projecteren zijn binnen afzienbare tijd waarschijnlijk een normaal verschijnsel in het verkeer. Volkswagen is hier al flink mee bezig en heeft zelfs een eigen 'excellence center' in verlichting geopend.
De Volkswagen Touareg heeft met zijn IQ. Light matrix led-koplampen al innovatieve verlichting. Met het oog op de nieuwe (semi-)autonoom rijdende auto's die in de nabije toekomst geïntroduceerd gaan worden werkt Volkswagen nu echter ook al aan nieuwe technologieën, die een beperktere mate aan oogcontact in het verkeer moeten compenseren. In de toekomst gaan conventionele bestuurders en zelfrijdende auto's elkaar immers vaker tegenkomen in het verkeer en dat vereist volgens Volkswagen een nieuwe vorm van communicatie.
Vooruitlopend op die nieuwe situatie ontwikkelt Volkswagen nu al verlichtingssystemen met 'micro-pixel HD-koplampen', die wel 30.000 lichtpunten hebben. Daarnaast wordt gewerkt aan high-performance led-koplampen als goedkoper alternatief voor de kostbare laserverlichting. Voor het eerst projecteren deze micro-pixel HD-koplampen informatie direct op de weg vóór de auto.
Deze techniek maakt tevens de introductie van nieuwe assistentiesystemen als 'Optical Lane Assist' mogelijk, waarbij de koplampen vóór de auto 'rijbanen' projecteren. Daardoor kan de bestuurder de breedte van zijn auto (inclusief aanhanger) en de afstand tot de rijbaanmarkering - bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden - veel beter inschatten.
Interactieve achterlichten
Volkswagen stelt dat nieuwe matrixtechnologie voor een revolutie gaan zorgen op het gebied van achterlichten. De nieuwe achterlichten kunnen bijvoorbeeld waarschuwingssymbolen weergeven om gevaarlijke situaties te voorkomen. Nieuwe rijassistenten, waaronder het met een microlens werkende 'Optical Park Assist', moeten de veiligheid bij het in- en uitparkeren vergroten. Dit systeem projecteert de richting die de auto gaat volgen op de weg, zodat andere verkeersdeelnemers weten wat de auto gaat doen.
Eigen lichttunnel
Om op de toekomst voorbereid te zijn, heeft Volkswagen onlangs zijn eigen 'excellence center' in verlichting geopend. In een 100 meter lange, 5 meter brede en 5 meter hoge lichttunnel simuleert de Duitse autofabrikant verkeerssituaties om de huidige en toekomstige verlichtingssystemen te testen. In deze tunnel observeert Volkswagen daarnaast hoe bestuurders en voetgangers omgaan met en reageren op licht.
Nog een reden waarom je nooit elektronica in je auto moet laten liggenIedereen weet inmiddels dat het niet zo slim is om elektronica in je auto te laten liggen. De kans bestaat dan immers dat een ruit wordt ingetikt en je apparaten bij terugkomst verdwenen zijn. Sommige mensen laten echter toch bijvoorbeeld hun laptop liggen en verstoppen deze dan onder een stoel of in de achterbak, met het idee dat dieven dat dan niet zien. Ook dit is echter niet verstandig. »
Nostalgie
SGH-i780 nieuwste communicator van SamsungSamsung zal binnenkort de SGH-i780 introduceren, een smartphone die onder meer is uitgerust met Wifi, GPS en een QWERTY-toetsenbordje. Het toestel, dat draait op Windows Mobile 6 pro, biedt ook HSDPA, een touchscreen, een 2 megapixel camera en een 'optische muis' in de d-pad, zodat je op het scherm met een cursor kunt werken. »